It is not, of course, the only way. No authentic relationship between persons can exist without mutual freedom and spontaneity, and this is true in particular of inner prayer. There are no fixed and unvarying rules, necessarily imposed on all who seek to pray; and equally there is no mechanical technique, whether physical or mental, which can compel God to manifest his presence. His grace is conferred always as a free gift, and cannot be gained automatically by any method or technique. The encounter between God and man in the kingdom of the heart is therefore marked by an inexhaustible variety of patterns. There are spiritual masters in the Orthodox Church who say little or nothing about the Jesus Prayer. But, even if it enjoys no exclusive monopoly in the field of inner prayer, the Jesus Prayer has become for innumerable Eastern Christians over the centuries the standard path, the royal highway. And not for Eastern Christians only: in the meeting between Orthodoxy and the West which has occurred over the past seventy years, probably no element in the Orthodox heritage has aroused such intense interest as the Jesus Prayer, and no single book has exercised a wider appeal than The Way of a Pilgrim. This enigmatic work, virtually unknown in pre-revolutionary Russia, has had a startling success in the non-Orthodox world and since the 1920s has appeared in a wide range of languages. Readers of J. D. Salinger will recall the impact of the "small pea-green cloth-bound book" on Franny.
Wherein, we ask, lies the distinctive appeal and effectiveness of the Jesus Prayer? Perhaps in four things above all: first, in its simplicity and flexibility; secondly, in its completeness; thirdly, in the power of the Name; and fourthly, in the spiritual discipline of persistent repetition. Let us take these points in order.
Регистрационный номер СМИ Эл № ФС77-81077 зарегистрировано Федеральной службой Роскомнадзор 25 мая 2021 г.
Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́жий, Ты бо ре́кл еси́ пречи́стыми усты́ Твои́ми: "Ами́нь глагóлю вáм, я́ко áще двá от вáс совещáета на земли́ о вся́цей вéщи, ея́же áще прóсита, бýдет и́ма от Отцá моегó, и́же на небесе́х: иде́же бо естá двá или́ триé сóбрани во и́мя моé, тý éсмь посреде́ и́х". Непрело́жны словеса́ Твоя́, Го́споди, милосе́рдие Твое́ безприкла́дно и человеколю́бию Твоему́ не́сть конца́. Сего́ ра́ди мо́лим Тя, да́руй на́м, рабóм Твои́м [И́мярек] [Та́же: Ми́лостиво про́сим до́брых моли́тв твоего́ боголю́бия, дорого́й чита́тель, о Генна́дии, Серге́е, Андре́е, Кири́лле, Варва́ре] [Или́: Са́м помяни́, Бо́же, ве́дый коего́ждо во́зраст и именова́ние], согласи́вшимся проси́ть Тя: О Це́ркви Твое́й святе́й под зна́мением Креста́ во́инствующей, согла́сии в ве́ре и единому́дрии, суему́дрия же и раско́лов истребле́ние; О ми́ре, тишине́ и благоустрое́нии во все́й богопросвеще́нной держа́ве Росси́йстей; О долгоде́нствии, душе́вном и теле́сном здра́вии правосла́внаго Госуда́ря Росси́йскаго [И́мярек], на враги́ же его́ побе́ду и одоле́ние; О младе́нцев воспита́нии и благода́тном охране́нии; О да́ре, все́м и коему́ждо благопотре́бнем, душе́вном и теле́сном здра́вии, да поживе́м в ве́це се́м в покая́нии, чистоте́, в творе́нии богоуго́дных де́л и да сподо́бимся ви́дети блага́я на земли́ живы́х; Об избавле́нии от тру́са, пото́па, огня́, меча́ и вся́каго пра́веднаго гне́ва и преще́ния, благовре́менне подвиза́я нас к очисти́тельному и умилостиви́тельному во гресе́х на́ших покая́нию, ра́ди мно́жества щедро́т Твои́х; О христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Твое́м исполне́ния на́шего проше́ния. [Та́же: Отврати́, Го́споди, от на́с все́х вра́г ви́димых и неви́димых да сохрани́ши на́с благода́тию Твое́ю и непобеди́мым ополче́нием а́нгел Твои́х, и́ми же огражда́еми и наставля́еми]. Но оба́че не я́коже мы хоти́м, но я́коже Ты. Да бу́дет во ве́ки во́ля Твоя́. Ами́нь.